Vanliga frågor


Kreditkort och kortanvändning

Kortet har ingen årsavgift och det kostar inget att använda kortet för vanliga varuköp. Det tillkommer heller ingen uttagsavgift vid bankomatuttag varken i Sverige eller i utlandet.

Ränta tillkommer från första dag vid fakturabetalning/överföring i internetbanken.

Komplett prislista finner du här.
Ja, om du upplever problem vid användning av ditt kreditkort kan du beställa ett nytt kort genom att logga in i internetbanken.

Du loggar då in på MinSida, när du har loggat in har du möjlighet att beställa ett nytt kort under kategorierna ”Kreditkort” och ”Mina kreditkort/Beställ nytt kort”. När du klickat dig in under vald kategori får du en översikt över ditt kort och där framgår även vilken adress som kortet kommer att sändas till vid beställning av nytt kort. Det gamla kortet kommer att spärras inom 30 dagar. Om du önskar att beställa ett nytt kort på grund av borttappat kort, rekommenderar vi dig att ringa in och spärra ditt kort så att du minskar faran för eventuell svindel på kortet. Du får då möjligheten att beställa ett nytt kort under telefonkontakten.
Kontaktlös betalning är endast möjlig att använda på de terminaler som godtar kontaktlös betalning. På displayen på terminalen kommer det att framkomma en symbol för kontaktlös. Samma symbol syns på Norwegian-kortet. Per i dag gäller detta på ställen som ex. Starbucks. Det är också möjligt att använda kortet på buss och tunnelbana i London som ersättning för Oyster-kortet. Beloppsgränsen för kontaktlösa köp är 200 kr per köp och totalt kan man handla för 1 000 kr med kortet kontaktlöst, innan pinkoden måste användas för att återaktivera den kontaktlösa funktionen.
Under Mina köp har vi samlat, kategoriserat och sorterat alla dina korttransaktioner i en översikt som ska ge dig en enkel översikt över vad du använder kreditkortet till.
Sorteringen av Mina köp är baserat på en företagskod som vi mottar från företaget där du har använt ditt kort. Denna kod gör att vi kan klassificera dina transaktioner under olika kategorier.
Köp som har samma företagskod kommer sorteras under samma kategori i översikten. Genom att justera datumen, kan du få en översikt över dina köp från när du började använda kortet.
 
Sorteringen av Mina köp är baserat på en företagskod som vi mottar från företaget du använder kortet hos. Denna kod gör att vi kan klassificera dina transaktioner under olika kategorier.
I några tillfällen kan företaget ha angett felaktig eller vilseledande kod. Det kan leda till att transaktionen blir sorterad i fel kategori. Bank Norwegian har inte någon möjlighet att direkt påverka vilken kod som ett företag sorterar sig under, men jobbar hela tiden med att förbättra din kundupplevelse.
 
Du får en faktura den 16e varje månad med förfallodatum den 28e. Fakturan avser då köp som bokförts från den 15e i föregående månad, fram till den 15e i nuvarande månad.
Du kan själv ändra din kreditgräns på MinSida. När du har loggat in får du två val, Reducera din kreditgräns och Öka din kreditgräns. Du kan bara justera din gräns upp till din senast godkända kreditgräns. Om du önskar högre kreditgräns än detta får du besked om att du kan söka om detta.
Det kan finnas många orsaker till att kortet inte fungerar. Det du bör kontrollera innan du eventuellt tar kontakt med oss är:

• Har du slagit rätt PIN-kod?
• Vid handel på internet: har kortnummer, giltighetsdatum och CVC-kod angetts korrekt?
• Finns det tillgänglig kredit på kortet?
• Har den senaste fakturan betalats till förfallodatum?

Om du nyss har uppgett kortnumret på ett hotell eller hos ett hyrbilsföretag, kan det också vara så att de har reserverat ett belopp på kortet, vilket reducerar den tillgängliga krediten.

Logga in på MinSida för att hämta pinkoden och se tillgänglig kredit.
Vårt kort har av säkerhetsskäl en gräns vid kontantuttag samt uttag över disk, exempelvis vid valutaväxling på ett växlingskontor. I Sverige är uttagsgränsen 5 000,- per 24 timmar och totalt 15 000,- per vecka. I utlandet är gränsen 10 000,- per 24 timmar och 30 000,- per vecka. Om du försöker ta ut ett större belopp godkänns inte transaktionen. Denna uttagsgräns går inte att ändra.
Existerande inkassoärenden före den 20/4-2017 har sålts till Axactor AB. Har du några frågor angående inkassokravet ska du vända dig till dem. Du når dem på telefon +46 31- 383 38 10 samt på e-post kunderservice@axactor.se
Bank Norwegian genomför alltid en kreditprövning av sina kunder innan en kredit kan beviljas. I samband med detta inhämtas information från UC. Kreditinformationen tillsammans med den information du angivit i din ansökan ligger till grund för vår kreditvärdering och avgör om din ansökan kan beviljas.

Våra kreditvärderingsmodeller är automatiska och tar därför inte hänsyn till annan information än den information som finns tillgänglig vid ansökningstillfället. Får du ett avslag betyder inte det att du nödvändigtvis är en dålig betalare utan att vi på Bank Norwegian, med den information som finns tillgänglig, inte är beredda att ta oss an risken vid utlåningen.
Bank Norwegian har inte regionspärr på sina kreditkort. Bank Norwegian genomför övervakning av all kortanvändning och vid misstanke om missbruk kommer kunder bli kontaktade.

Tillbaka till översikten