Vanliga frågor


Sparkonto

Med ett sparkonto hos Bank Norwegian kan du vara säker på att du alltid får en av marknadens bästa räntor på dina sparade pengar. Det är självklart kostnadsfritt att öppna ett sparkonto hos oss, och vi har inga uttagsgränser.

För att kunna få ett sparkonto hos Bank Norwegian behöver du vara 18 år eller äldre. Du behöver även kunna legitmera dig elektroniskt, då antingen med ett BankID eller e-legitimation. I dagsläget erbjuder vi inte våra sparkonton för företag.
Du är välkommen att ansöka om ett sparkonto här. Du signerar sparkontoavtalet elektronisk, då antingen med BankID eller e-legitimation. I dagsläget erbjuder vi endast ett sparkonto per person.
Bank Norwegian erbjuder en räntesats på 0,70% på sparkonton. Vi ser alltid över den svenska marknaden för att optimera den bästa räntesatsen vi kan erbjuda.
Insättningar hos Bank Norwegian omfattas av Bankenes Sikringsfond i Norge. Detta innebär att dina pengar alltid skyddas enligt de rådande regleringarna för insättningsgarantin, som fastställs av de norska myndigheterna. Läs mera om Bankenes Sikringsfond i Norge här.
För att sätta in pengar på ditt sparkonto måste du använda vårt PlusGiro som är 418 7601-2 tillsammans med ditt egna OCR-nummer. Ditt OCR-nummer kan du hitta i internetbanken. Om du inte har ditt OCR-nummer tillgängligt kan du kontakta oss på telefon 0770 45 77 66 eller skicka en epost till post@banknorwegian.se.
Det finns inget kort kopplat till ditt sparkonto, men du kan enkelt genomföra överföringar till andra bankkonton från internetbanken. Detta gör du kostnadsfritt och vi har inga uttagsbegränsningar. Du genomför överföringen med ditt clearingnummer samt kontonummer i en följd utan punkter, bindestreck eller mellanrum. Överföringar registreras vanligtvis på mottagarkontot efter 1-2 arbetsdagar. Vi erbjuder inte tjänsten för utlandsöverföringar.
Det är inte möjligt att göra betalningar till Plus- eller BankGiron från ditt sparkonto hos oss. Det är därmed inte möjligt att sätta in pengar från ditt sparkonto till ditt kreditkort. Från sparkontot kan du genomföra överföringar till andra svenska bankkonton och därifrån betala fakturan till oss. Tanken med sparkontot är inte att betala fakturor utan att spara, varav vi har denna begränsning.
Du finner ditt kontoutdrag inloggad på Min Sida med BankID. Du klickar därefter på Spara följt utav Kontoutdrag. Du finner även ditt årsbesked här. Ifall ditt sparkonto är avslutat finner du årsbeskedet under fliken Annat efter att ha loggat in på Min Sida med BankID.
Vi rapporterar in kontrolluppgifter till Skatteverket gällande sparkonto. Upplupen ränta för våra sparkonto betalas inte direkt av Bank Norwegian, utan kunden behöver betala in detta själva.
I internetbanken framkommer upplupen ränta fram till föregående månadsskifte. Räntan på ditt sparkonto beräknas dagligen men sammanställs månadsvis. Upplupen ränta kapitaliseras vid varje årsskifte.
Om du önskar att avsluta ditt sparkonto ber vid dig ett meddelande till backoffice@banknorwegian.se. I meddelandet skall du ange att du vill avsluta sparkontot och till vilken bank och kontonummer du önskar att få din upplupna ränta överförd. Vänligen observera att vi ber dig överföra sparkontobeloppet på egen hand innan du begär avslut av sparkontot och överföring av räntan.

Tillbaka till översikten