Logo Bank Norwegian Branch of NOBA Bank Group
Logga in
KreditkortLånaSparkontoFörsäkringarKundserviceOm oss

Phishing: Vad kan du göra för att skydda dig?

Publicerad: 26.8.2021

 

Phishing, alltså snokande efter känslig information, är dessvärre en vanlig svindelmetod många utsätts för. Här finns information om tre typer utav phishing som du bör känna till för att säkra din digitala vardag.

 

Vad kan du göra för att skydda dig?

Även om det kan verka komplicerat och kanske skrämmande för vissa, finns det ett par enkla knep du kan vidta för att skydda dig själv:

  1. Kom ihåg att Bank Norwegian eller andra seriösa aktörer inte ber dig ange person- eller betalningsuppgifter över e-post eller telefon. Avstå från att dela denna typ av upplysningar över e-post, och gå hellre in på aktörens hemsida eller kontakta kundtjänst.
  2. Kontrollera alltid avsändaradressen noggrant för stavfel. Håll gärna över muspekaren över avsändarfältet i e-postprogrammet, eller tryck ”svara”. Om en annan adress än den i avsändarfältet visas borde du låta e-posten vara.
  3. Kontrollera också länkar i e-poster på samma sätt genom att hålla muspekaren över länken utan att klicka. Om hemsidan inte matchar med avsändarens påstående bör du inte klicka på länken.
  4. En gyllene regel är att om något verkar för bra för att vara sant, så brukar det också vara det.

Phishing via e-post

Den typiska e-postbluffen har länge varit en metod som många känner till. Ändå fortsätter denna typ av bedrägeriförsök. Metoderna har också blivit mycket mer avancerade, och det har blivit svårare att avslöja vem som egentligen är avsändare av en e-post.

Det sätt hur e-post skapas gör att en datorkunnig person kan förfalska avsändaradressen så att det ser ut som du får e-post från någon du litar på. Det kan exempel vara Bank Norwegian, Postnord, din chef eller en offentlig institution.

Smishing sker via SMS

Phishing och bedrägeriförsök sker inte uteslutande genom e-post. Under de senaste åren har det funnits flera olika snabbmeddelande-appar och sociala medier som har gett bedragare fler plattformar att använda. Nya tekniska metoder gör det möjligt att förfalska telefonnumren för att försöka lura dig att klicka på länkar eller tillhandhålla annan information via SMS.

Denna typ av bedrägeriförsök kommer ofta från utländska telefonnummer, men också från lokala nummer.

Vishing är bluffsamtal

På samma sätt som vid en smishing använder bedragare en metod för att förfalska numret när de ringer någon. På så sätt kan det se ut som att det är Bank Norwegian eller polisen som ringer för att begära information som BankID och andra koder.

Om bedragaren får tillgång till denna information kan de upprätta avtal på andras vägnar och bedra stora summor pengar. Om du tar emot samtal från länder där du inte har någon anledning att bli kontaktad från, kan det vara bäst att inte svara.

Vi erbjuder gynnsam ID-stöldförsäkring. Lär mer här.