Sparkonto
Med sparkonto hos Bank Norwegian, en del av NOBA Bank Group, kan du alltid vara trygg på att du får en av marknadens bästa räntor på dina sparade pengar. Självklart är det kostnadsfritt att öppna sparkonto hos oss och vi har inga uttagsgränser.

Tryggt sparande med insättningsgaranti
Bank Norwegian sparkonton omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden. Varje kontohavare har rätt till ersättning för sin sammanlagda kontohållning i banken med ett belopp om högst 1 050 000 kronor. Utöver detta belopp kan kontohavare enligt lag under vissa förutsättningar få ersättning för vissa insättningar som hänförs till särskilt angivna händelser, t ex försäljning av privatbostad, med högst 5 miljoner kronor. Riksgälden betalar ut ersättningen inom 7 arbetsdagar från den dag banken försätts i konkurs eller Finansinspektionen beslutar att garantin ska träda in. För mer information, se Riksgäldens hemsida.
Har du också ett sparkonto hos Nordax Bank? Då rekommenderar vi dig om att läsa mer om insättningsgarantin här.
Årsränta
Årsränta från första krona | 3,60% |
Frågor och svar om sparkonto
Vem kan ansöka om ett sparkonto?
För att kunna få ett sparkonto hos oss behöver du vara minst 18 år. Du behöver även kunna legitimera dig elektroniskt med ett BankID. I dagsläget erbjuder vi inte sparkonto till företag utan endast till privatpersoner.
Hur öppnar jag ett sparkonto och hur många sparkonton kan jag ha?
Du är välkommen att ansöka om ett sparkonto här. I dagsläget erbjuder vi endast ett sparkonto per person.
Du signerar sparkontoavtalet elektronisk med BankID. Se vår användarguide för hur du signerar avtalet.
Hur överför jag pengar till mitt sparkonto?
För att sätta in pengar på ditt sparkonto behöver du använda PlusGirot 418 7601-2 tillsammans med ditt egna OCR-nummer. Ditt OCR-nummer kan du hitta i appen eller på MinSida. Om du inte har ditt OCR-nummer tillgängligt kan du kontakta oss på telefon 0770 - 45 77 66 eller skicka en e-post till post@banknorwegian.se.
Hur tar jag ut pengar från mitt sparkonto?
Det finns inget kort kopplat till ditt sparkonto men du kan enkelt genomföra överföringar till andra bankkonton via MinSida eller i appen. Detta gör du kostnadsfritt och vi har inga uttagsbegränsningar. Du genomför överföringen till ett konto i annan bank genom att ange clearingnummer samt kontonummer i en följd utan punkter, bindestreck eller mellanrum. Se användarguiden för hur du överför från sparkontot.
Överföringar registreras vanligtvis på mottagarkontot efter 1-2 arbetsdagar. Vi erbjuder inte tjänsten för utlandsbetalningar.
Kan jag överföra pengar från sparkontot till kreditkortet?
Det är inte möjligt att göra betalningar till Plus- eller BankGiron från ditt sparkonto hos oss. Det är därmed inte möjligt att sätta in pengar från ditt sparkonto till ditt kreditkort. Banken har däremot skapat en funktion som gör det möjligt att betala till kreditkortet från sparkontot om du har en obetald faktura.
Den funktionen ser du i Appen/MinSida under Kreditkort/Faktura/Betala från Sparkonto.
Rapporteras det in kontrolluppgifter till Skatteverket gällande sparkonto?
Vi rapporterar in kontrolluppgifter till Skatteverket gällande sparkontot. Skatt på upplupen ränta för våra sparkonto betalas inte direkt av oss, utan kunden behöver betala in detta själva.
Hur avslutar jag mitt sparkonto?
Om du önskar att avsluta ditt sparkonto ber vid dig skicka ett meddelande till backoffice@banknorwegian.se. I meddelandet behöver du ange att du vill avsluta sparkontot och till vilken bank och kontonummer du önskar att få upplupen ränta utbetald till. Vänligen observera att du behöver själv överföra innestående via MinSida eller i appen innan du begär avslut av sparkontot och utbetalning av upplupen ränta.
Se användarguiden hur du överför pengar från ditt sparkonto.
Kan jag ändra förfallodatum vid en överföring från mitt sparkonto till mitt kreditkortskonto?
Nej, det är inte möjligt att ändra förfallodatum från dagens datum.
Varför tar en överföring från mitt sparkonto till mitt kreditkortskonto 1-2 bankdagar?
För att din överföring ska registreras som en inbetalning för fakturan, behöver överföringen föras in och ut från vårt system.
Om detta inte blir gjort, räknas inte överföringen som en inbetalning och risken finns att du får en påminnelse.