
Säkerhet
På Bank Norwegian har vi säkerhetssystem som förebygger svindel och övervakar kreditkortstransaktioner dygnet runt.

Kreditkort är säkert
Handlar du med Bank Norwegians kreditkort är din säkerhet ombesörjd. I de flesta tillfällen är kreditkortet det tryggaste betalningsverktyget mot svindel och oseriösa säljare.
Med Bank Norwegians kreditkort kan du handla räntefritt i upp till 45 dagar och veta att vi ombesörjer dina intressen. Det innebär att banken vid vissa tillfällen kan hjälpa dig få tillbaka pengarna om du blir svindlad eller om det är något fel med produkten du köpt.

Vi hjälper dig vid reklamation, konkurs eller svindel
Har du köpt ett par skor på nätet som du aldrig mottagit, eller upptäckt att saker du har köpt har betydliga fel eller brister? Har du utfört köpet med Bank Norwegian-kortet, kan vi i många tillfällen hjälpa dig i ett reklamationsärende om du möter motstånd från säljare som sålt produkten eller tjänsten.
Handlar du på nätet, kan du dessutom riskera att produkten du har köpt inte är som den skall. Kanske är jackan du beställt en falsk kopia, eller klockan du har köpt i ett helt annat skick än så som den blev framställd då du lade den i varukorgen? I vissa svindeltillfällen kan Bank Norwegian hjälpa dig att få tillbaka pengarna för felköpet.

Vi passar på ditt kort
Kommer kortupplysningarna på avvägar, riskerar du att kortet blir missbrukat. Hos Bank Norwegian har vi säkerhetssystem som förebygger svindel och övervakar kreditkortstransaktioner dygnet runt. Upptäcker vi suspekta transaktioner, tar vi kontakt med dig omedelbart.

Vardagskortet du kan lita på
Representativt exempel: Krediträntan är 22,00 %. Årsavgiften är 0 kr. Vid nyttjande av en kredit på 10 000 kr med återbetalning genom 12 månadsbetalningar på 936 kr, är den effektiva räntan 24,36 %. Det sammanlagda beloppet att betala tillbaka är 11 231 kr. Exemplet är beräknat i juli 2025 och räntan är rörlig.
Att låna kostar pengar!
Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se.
Att låna kostar pengar!
Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se.
Frågor och svar
Hur reklamerar jag köp eller uttag på kortet?
Hur reklamerar jag köp eller uttag på kortet?
För att reklamera ett okänt köp eller uttag behöver du logga in på MinSida eller i appen. Där väljer du ”Kreditkort” och ”Reklamation”. Följ stegen som beskrivs och fyll i uppgifterna som efterfrågas.
Om du önskar reklamera varor som inte levererats eller levererats med defekter eller om du blivit debiterat felaktigt belopp ska du alltid i första hand försöka lösa problemet med försäljningsstället/butiken. Om problemet inte går att lösa eller om du inte får kontakt med försäljningsstället, kan du registrera reklamationen i appen eller på MinSida. Vi vill påminna om att det alltid måste finnas dokumentation om att man först har försökt lösa problemet med försäljningsstället.
Vid okända transaktioner rekommenderar vi att du kontrollerar transaktionstexten på Internet. Detta eftersom det händer att transaktionstexten som försäljningsstället skickar ut kan vara missvisande. Om transaktionen är okänd även efter detta, rekommenderar vi att du loggar in i appen eller på MinSida och spärrar kortet innan du påbörjar reklamationen.
Se användarguiden för hur du gör en reklamation.